Menu

Dane kontaktowe

ZESPÓŁ OŚWIATOWY W BOROWIU

PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA im. Aleksandra Sasimowskiego
PUBLICZNE PRZEDSZKOLE "Jaś i Małgosia"

ul. Aleksandra Sasimowskiego 3,
08-412 Borowie

☎️ tel. 25 685 90 91
📠fax. 25 685 90 91
📭 gimbor1@wp.pl

W szkole podstawowej

• wycieczka do Torunia

POZNAJ POLSKĘ – WYCIECZKA DO TORUNIA

W ramach programu „Poznaj Polskę” uczniowie klas 4-5 Szkoły Podstawowej w dniach 17- 18 listopada 2022 roku uczestniczyli w zorganizowanej dwudniowej wycieczce  do Torunia.  Pierwszego dnia udaliśmy się autokarem w stronę Golubia – Dobrzynia, gdzie znajduje się  zamek krzyżacki. Zwiedzanie zaczęliśmy oczywiście od przejścia przez bramę, którą niegdyś przejeżdżali konno rycerze. Zaraz za bramą znajdował się dziedziniec, który na wysokości pierwszego piętra otoczony jest ze wszystkich czterech stron krużgankiem.
Z dziedzińca zeszliśmy w zamkowe piwnice, które dawniej służyły jako spiżarnie, a wąskie okienka w piwnicach przypominały o tym, że zamek pełnił funkcję twierdzy obronnej. W podziemiach wysokiego zamku znajdował się dawniej loch głodowy, który wbrew swojej nazwie nie był miejscem śmierci głodowej więźniów. Przetrzymywano tam jeńców do wykupienia przez rodzinę. Mogliśmy obejrzeć ten loch patrząc przez okrągły otwór, którym niegdyś spuszczano więźniów. Na piętrze zwiedziliśmy refektarz, gdzie dawniej rycerze urządzali uczty, przyjęcia, a także jadali tam posiłki. Następnie zwiedzaliśmy kaplicę oraz salę Anny Wazówny, siostry króla Zygmunta III Wazy.

Kolejnym punktem wycieczki była wizyta w PLANETARIUM w którym obejrzeliśmy film pt. "Wirująca Ziemia"  dzięki któremu odbyliśmy podróż w kosmos. Po bardzo ciekawym seansie  udaliśmy się na Stary Rynek  Po mieście oprowadzał nas pan przewodnik. Pierwszym punktem zwiedzania była Krzywa Wieża. Poznaliśmy  legendę związaną z tą „krzywą” budowlą i każdy z nas mógł poddać się „testowi prawości”. Według legendy równowagę, opierając się plecami o ścianę wieży, utrzyma tylko człowiek prawy, wierny i uczciwy.  Następnie uliczkami miasta Pan przewodnik zaprowadził nas pod Dom Mikołaja Kopernika, do Bramy Klasztornej, zwiedziliśmy kościół św. Janów.  Spacerowaliśmy po rynku Starego Miasta, a tam: oglądaliśmy zabytkowe kamieniczki, piernikową aleję gwiazd, osiołka, ratusz oraz zrobiliśmy sobie pamiątkową fotografię pod pomnikiem Mikołaja Kopernika. Zwiedziliśmy również ruiny zamku krzyżackiego.

Drugi dzień zaczęliśmy od śniadania i wykwaterowania. Następnie pojechaliśmy  do Centrum Nowoczesności „Młyn Wiedzy” w Toruniu. Miejsce to zostało wybrane nie przypadkowo – stanowiło połączenie zabawy z edukacją.  Zwiedziliśmy takie wystawy jak:

– Wahadło Foucaulta –  na której główną ideą było zademonstrowanie odbiorcom doświadczenia dowodzącego ruchu Ziemi wokół własnej osi,

– O obrotach – tematem tej autorskiej wystawy był ruch obrotowy i jego zastosowania praktyczne, a także zjawiska z nim związane, takie jak występowanie sił bezwładności w obracających się układach odniesienia, w tym na Ziemi,

– Rzeka – motywem przewodnim wystawy była rzeka i jej otoczenie. Projektując wystawę nawiązano do nadwiślańskiego charakteru Torunia, do roli jaką w jego rozwoju odgrywała i nadal odgrywa Wisła.

– przeŻYCIE – przestrzeń ekspozycji wystawy została zaaranżowana w sposób przyjazny dla dzieci, tworząc nowy osobny świat kreatywnej zabawy, pełen niezwykłych stanowisk interaktywnych.

– przebudowa – pracownia kreatywna przeBUDOWA została wyposażona w nowatorski system klocków Imagination Play Ground  w celu pobudzania kreatywności i wyobraźni.

– …To takie proste! – wystawa obejmowała 26 eksponatów wchodzących w skład czterech różnych stref: „Główka pracuje”, „Mechaniczny plac zabaw”, „TechnoŚwiat” oraz „Pomyśl, zrozum, zrób”. Podstawę systemu wystawowego stanowiły klocki gry komputerowej Tetris, których różne układy harmonijnie tworzyły kompozycję ekspozycji.

- Od piasku do szkła – wystawa przedstawiająca m.in. proces powstawania szkła.

Następny punkt programu to  wizyta w Żywym Muzeum Piernika. Poznaliśmy pod okiem  uczonej Wiedźmy Korzennej - rytuały związane z wypiekiem piernika. Własnoręcznie przygotowaliśmy ciasto, by później, przy użyciu drewnianych form, wypiec z niego toruńskie specjały. Po warsztatach piernikarskich udaliśmy się na drugie piętro Muzeum, które prezentuje manufakturę z początku XX wieku, którą zarządzało rodzeństwo Rabiańskich. Zobaczyliśmy oryginalne niemieckie maszyny służące do wypieku piernika, zabytkowy piec oraz kolekcję woskowych form.

Kolejnym punktem był  Dom Legend Toruńskich. Tam  mogliśmy przenieść się  w świat magicznych opowieści o mieście i jego historii.  Po czym jeszcze raz udaliśmy się  na  spacer po toruńskiej starówce by zakupić pamiątki z miasta wpisanego na Listę Światowego Dziedzictwa Kulturowego i Naturalnego UNESCO. Po spacerze wszyscy z przyjemnością zjedliśmy obiad. Pełni niezapomnianych wrażeń wróciliśmy do domu. Organizatorem wycieczki była p. Jolanta Tomaszewska, opiekę nad uczniami sprawowały: p. Hanna Baran, p. Joanna Radziej.